Vissza a nyitóoldalra

 

AZ ELTÖMŐDÖTT OLAJSZŰRŐK ESETE

Nincs olajnyomás

Az utóbbi időben, egymástól függetlenül többen megkerestek ugyanazzal a problémával, pontosabban reklamációval. Motorjavítás, valamint olaj- és szűrőcsere utáni indításnál a kenőolajnyomás hiányát jelző piros lámpa nem akart kialudni. Elbeszélésük szerint 30-40 másodperc folyamatos indítózás után sem alakult ki a szükséges olajnyomás a motorban, viszont ha lecserélték a kenőolajszűrő patront, akkor a következő indításnál gyorsan kialudt a kontroll-lámpa, megjelent az olajnyomás.

Az így lecserélt olajszűrőket hozták ellenőrzésre az AUTÓTRIB Kft-be, hogy ez a szűrővizsgáltra szakosodott társaság állapítsa meg, milyen gyártási hanyagság következtében átjárhatatlanok a kenőolaj számára? Az olajszűrők különböző gyártótól származtak, de megbízóink között volt a legnagyobb hazai szűrőgyár az ARMAFILT RT is, aki szintén kapott ilyen reklamációkat. Az esetek különböző típusú és évjáratú kocsikkal fordult elő. Mindegyik esetnek egyetlen, de nagyon érdekes közös vonása volt, hogy a laboratóriumban a próbapadon ezek a szűrők hibátlannak mutatkoztak! Sem a hideg (20 oC), sem a meleg (85 oC) kenőolajjal (SAE 30) szemben nem mutattak a normálisnál nagyobb ellenállást, és a szétbontott szűrők minden eleme tökéletes volt.

Mivel az első motorindítás során legelőszőr a levegőt kell kiszorítani az olajcsatornákból, és természetesen a szűrőházból, ezért megmértük a reklamált szűrők légáteresztését is. Pontosabban azt a legkisebb nyomáskülönbséget, aminek hatására légáramlás megindul a szűrőkön keresztül. Ezt a nyomáskülönbséget légáttörésnek nevezzük. Összehasonlítás céljából hasonló méretű és kivitelű hibátlan darabokkal is ezt tettük, de itt sem mutatkozott eltérés a reklamáltakhoz képest. A légáttörés értékét a szűrő mérete nem befolyásolta. Viszont alacsonyabb volt, ha csak a szűrő bemenetén volt visszacsapó szelep, és magasabb, ha a be- és kimenetén is találtunk ilyet.

A fémházas kenőolajszűrő

Ma már sok autógyár alkalmaz olyan kenőolajszűrő patront, amely három visszacsapó szelepet tartalmaz. Ilyen szűrő metszetét látjuk az ábrán.

A bemenetit azért építik be kezdetektől fogva, hogy álló motornál megakadályozza a kenőolajrendszer kiürülését: nehogy a kenőolaj a szűrőn keresztül visszafolyjon az olajteknőbe. A szűrőbetét megkerülő szelep feladata, hogy indítás után, amíg hideg olaj viszkozitása magas, a szükséges mennyiségű kenőolajat áteressze. Az olaj felmelegedésével visszazár, és akkor a teljes olajáram a szűrőbetéten közlekedik.

A kimeneten azóta találunk visszacsapó szelepet, amióta a környezetvédelem fontos. Ugyanis a szerepe csak az, hogy a lecserélt szűrőből minél kevesebb olaj csöpögjön ki. Mindennek ára van. Ha jól sikerül a szűrő méretezése, akkor olajjal szembeni ellenállást csak 1-2 %-kal növeli meg a kimeneti visszacsapó szelep, viszont a légáttöréshez tartozó nyomást megtöbbszörözi.

A motorolaj útja

A motorban a kenőolaj a következő úton kering:

A fogaskerékszivattyú az olajteknőből felszívja az olajat, és a hengertömbben végigfutó olajelosztó vezetéken át eljut a forgattyútengely fekvőcsapágyaihoz, majd a forgattyútengely belső csatornáin átjutva keni a hajtórúdcsapágyakat. A hengereket szóróolajozással keni. Az olaj hasonló úton jut el a vezérműtengelyhez és a szelepmozgató himbákhoz is. Az olajnyomás hiányát jelző lámpa csak akkor fog kialudni, amikor a teljes rendszer feltöltődik kenőolajjal, és a kenőolajnyomás szükséges és elégséges mértékű.

Olajcsere után a motor olajkörének feltöltése, légtelenítése rövidebb-hosszabb időt vesz igénybe. Ez az időtartam a következő tényezőktől függ: olajviszkozitás és hőmérséklet, olajszivattyú-, motor-, és akkumulátor állapot.

Amikor az olajcserét úgy végzik, hogy a leeresztés, vagy leszivattyúzás után azonnal feltöltik a motort, akkor a fogaskerékszivattyú és a szűrő közötti szakasz nem ürül le. Indítás után hamar kialakul az olajnyomás. Amikor az olajleeresztés és feltöltése között órák, vagy nagyobb javítás miatt napok telnek el, a nyomóvezeték és a szivattyú teljesen kiürülhet. Ilyenkor a szivattyúnak a nyomóágat a szűrőn, a szűrő szelepein, valamint az olajcsatornákon keresztül, azok ellenállásával szemben kell lelégtelenítenie.

A fogaskerékszivattyú rossz légszivattyú, főleg szárazon. Tehát ilyenkor a szivattyú nem, vagy csak igen lassan tudja kiszorítani a nyomóágból a levegőt, és ezáltal olajat sem tud felszívni. Ha ilyen esetben lelazítjuk a szűrőt – például azért, hogy kicseréljük, - akkor a nyomóág ellenállása zérus, és a közlekedő edények elvén a szívóág feltöltődik olajjal. Konstrukciótól függően akár a szivattyút is elérheti az olaj. Indítás után a szivattyú azonnal szállít.

Olajszűrő csere

Az eset tanulsága, hogy a motort sose szereljük szárazon. Minden alkatrészt enyhén kenjünk be motorolajjal vagy szerelőpasztával, ezáltal az első indítást károsodás nélkül fogják bírni. Amikor betöltöttük az olajat, akkor fél percre lazítsuk meg az olajszűrőt és csak ezután húzzuk meg véglegesen. Utána már bátran indíthatunk.

1998.11.30.

Mészáros Gábor